Etykiety

wtorek, 3 listopada 2020

Egzamin 8 klasisty z j. angielskiego

 Co tak naprawdę musisz umieć na egzamin i dlaczego warto zacząć uczyć się już dziś?



Zakres materiału jest obszerny - dotyczy 8 lat nauki w szkole podstawowej, jeśli zdecydujesz się na naukę dopiero wiosną  - może Cię to przytłoczyć.

Jesienne długie wieczory to idealny czas na zaplanowanie kiedy i czego powinieneś się uczyć

Pomoże Ci w tym szczegółowy zakres materiału.


Wystarczy że jego treść skopiujesz i oddzielisz materiał, który już opanowałeś a do pozostałych zagadnień przypiszesz miesiące lub tygodnie nauki.


Uczenie się tysiąca słówek naraz  nie ma sensu - ucz się kilka słówek tygodniowo, i zwróć uwagę na takie, które często pojawiają się tekstach z czytania i słuchania które powinieneś ćwiczyć.

Podziel sobie także prace pisemne aby dać sobie czas na przyswojenie kazdej z form pisanych i przećwiczenie.


You can do it!

Good luck :)



Egzamin ósmoklasisty: zakres materiału

 


 

Gramatyka

Słownictwo

 

Bezokolicznik i formy osobowe | Infinitive and conjugated forms to make (bezokolicznik); Formy osobowe: I make, she makes

 

CZŁOWIEK | HUMAN

Dane personalne | Personal information

Imiona stan cywilny adres  phone number

Opis osoby | Description of a person wygląd zewnętrzny, cechy charakteru,

Rzeczy osobiste | Personal belongings Ubrania , przedmioty

Uczucia i emocje | Feelings and emotions

Umiejętności i zainteresowania | Skills and interests    hobby, zdolności

 

Czasowniki posiłkowe | Auxiliary verbs to have, to be, to do

 

 

Czasowniki modalne | Modal verbs

 

 

Tryb rozkazujący | Imperative

 

 

Czasowniki regularne i nieregularne | Regular and irregular verbs

 

 

Imiesłów czynny i bierny | Participles: active and passive

 

MIEJSCE ZAMIESZKANIA | PLACE OF RESIDENCE

Dom i jego okolice | Pomieszczenia i wyposażenie domu |

 Rooms and home furnishings

Prace domowe | Household chores

 

Czasowniki wyrażające stany i czynności | Stative and dynamic verbs

 

 

Czasowniki złożone (frazowe) | Phrasal verbs get up, break down

EDUKACJA | EDUCATION

Szkoła i życie szkolne | School and school life Przedmioty szkolne | School subjects

Przybory szkolne | School supplies     Zajęcia pozalekcyjne | Extracurricular activities

Uczenie się | Studying

CZASY GRAMATYCZNE | TENSES

 

PRACA | JOB

Zawody i obowiązki | Occupations and duties

Miejsce pracy | Workplace

Wybór zawodu | Choosing a profession    to look for a job, to send a resumé, a cover letter

Present Simple | I work

 

Present Continuous | I am working

 

ŻYCIE PRYWATNE | PRIVATE LIFE

Rodzina i przyjaciele | Family and friends

Życie codzienne | Daily life        Określenie czasu | Time expressions        Święta | Holidays    Czas wolny | Free time

Styl życia | Lifestyle        Konflikty i problemy | Disagreements and problems

Present Perfect | I have worked

 

Past Simple | I worked

 

 

ŻYWIENIE | NUTRITION

Artykuły spożywcze | Groceries

Posiłki i ich przygotowanie | Meals and meal preparation

Nawyki żywieniowe | Eating habits           Lokale gastronomiczne | Places to eat

 

Past Continuous | I was working

Past Perfect | I had worked

Future Simple | I will work

Konstrukcja be going to | I will be going to…

ZAKUPY I USŁUGI | SHOPPING AND SERVICE

Rodzaje sklepów | Types of shops

Towary i ich cechy | Merchandise and its features      Sprzedawanie i kupowanie | Buying and selling

Środki płatnicze | Forms of payment      Wymiana i zwrot towaru | Returns and exchanges

Promocje | Deals      Korzystanie z usług | Using services          to rent, to order

Konstrukcja have to | I have to work.

Konstrukcja would like to | I would like to work.

RZECZOWNIK | NOUN

Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne | Countable and uncountable nouns

PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA | TRAVELING AND TOURISM

Środki transportu | Transportation         Orientacja w terenie | Sense of direction

Baza noclegowa | Board and lodging            Podróże | Travel         Zwiedzanie | Sightseeing

Liczba mnoga regularna i nieregularna | Regular and irregular plurals

Forma dzierżawcza | Saxon genitive, noun + of

Rzeczowniki złożone | Compound nouns blackboard, football, toothpaste, swimming pool,

PRZEDIMEK | ARTICLE

Przedimek nieokreślony | Indefinite article | a/an

Przedimek określony | Definite article | the

Przedimek zerowy | Zero article

KULTURA | CULTURE

Dziedziny kultury | Forms of culture       Twórcy i ich dzieła | Creators and their works

Uczestnictwo w kulturze | Participating in culture         Tradycje i zwyczaje | Traditions and customs

Media

PRZYMIOTNIK | ADJECTIVE

Stopniowanie regularne i nieregularne | Grading adjectives: regular and irregular

SPORT

Dyscypliny sportu | Sports           Sprzęt sportowy | Sports gear

Obiekty sportowe | Sports facilities            Imprezy sportowe | Sports event       Uprawianie sportu | Doing sports

 

 

She is as tall as her father./ as,,, as, too, enough

Użycie so, such, how i what z przymiotnikami   He is such a nice boy.  How beautiful!

 

ZDROWIE | HEALTH

Tryb życia | Way of life             Samopoczucie | Mood        Choroby, objawy i leczenie | Diseases, symptoms, and treatment

 

Przymiotniki dzierżawcze | Possessive adjective

My his our

PRZYSŁÓWEK | ADVERB

Stopniowanie regularne i nieregularne | Grading adjectives: regular and irregular

 

NAUKA I TECHNIKA | SCIENCE AND TECHNOLOGY

Odkrycia naukowe | Scientific discoveries              Wynalazki | Inventions

Korzystanie z technologii | Using technology

 

Przysłówki too i enough | Adverbs too and enough

Miejsce przysłówka w zdaniu | Place of adjectives in a sentence

ZAIMEK | PRONOUN

Zaimki osobowe w formie podmiotu | Subject pronouns

Zaimki osobowe w formie dopełnienia | Object pronouns

Zaimki dzierżawcze | Possessive pronouns

Zaimki zwrotne | Reflexive pronouns

Zaimki wskazujące | Demonstrative pronouns

Zaimki pytające | Interrogative pronouns

Zaimki względne | Relative pronouns

Zaimki wzajemne | Reciprocal pronouns

ŚWIAT PRZYRODY | NATURE

Pogoda | Weather             Pory roku | Seasons           Rośliny i zwierzęta | Plants and animals

Krajobraz | Landscape    Zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego |

 

ŻYCIE SPOŁECZNE | SOCIAL LIFE

Wydarzenia i zjawiska społeczne | Events and social phenomena feminism, crime, a concert

Zaimki nieokreślone | Indefinite pronouns

some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything

Zaimek bezosobowy | Impersonal pronouns

LICZEBNIK | NUMERAL

Liczebniki główne | Cardinal numbers

Liczebniki porządkowe | Ordinal numbers

PRZYIMEK | PREPOSITION

 

Przyimki określające miejsce, odległość | Prepositions of place and distance

Przyimki określające kierunek | Prepositions of direction

Przyimki określające czas | Prepositions of time

 

Przyimki sposobu | Prepositions of agency

Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach | Prepositions with verbs and adjectives

Spójniki | Linking words

and, or, because, if, unless, while, before, so

 

SKŁADNIA | SYNTAX

Zdania z podmiotem it It’s very sunny today.

Zdania z podmiotem there There are ten children playing in the pool.

 

 

 

Zdania z dwoma dopełnieniami Yesterday I bought my father a new tie.

 

Zdania w stronie biernej | Passive voice

 

Pytania pośrednie | Indirect questions She wants to know what you would like for dinner.

 

Zdania w mowie zależnej z czasownikami | Reported speech say, tell, ask

 

Zdania współrzędnie złożone | Coordinate clauses

 

Zdania podrzędnie złożone | Subordinate clauses

przydawkowe

okolicznikowe

celu

czasu

miejsca

przyczyny

skutku

 

 

 

 

 

 

 

 

warunku (typu 0, I, II) | Conditional sentences

 

Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne | Infinitive and gerund

 

Zdania wykrzyknikowe | Exclamatory sentences

 

 

 

 

 

 

 


 

Umiejętności egzaminacyjne:

Słuchanie

Czytanie

Pisanie :

- Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne

notatkę,

ogłoszenie,

 zaproszenie,

życzenia,

 wiadomość,

SMS,

pocztówkę,

e-mail

, historyjkę,

list prywatny,

 wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości

i teraźniejszości;

3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;

5) opisuje upodobania;

6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;

7) wyraża uczucia i emocje;

8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.


Przykładowy harmonogram nauki:




1 komentarz: