Co tak naprawdę musisz umieć na egzamin i dlaczego warto zacząć uczyć się już dziś?
Zakres materiału jest obszerny - dotyczy 8 lat nauki w szkole podstawowej, jeśli zdecydujesz się na naukę dopiero wiosną - może Cię to przytłoczyć.
Jesienne długie wieczory to idealny czas na zaplanowanie kiedy i czego powinieneś się uczyć
Pomoże Ci w tym szczegółowy zakres materiału.
Wystarczy że jego treść skopiujesz i oddzielisz materiał, który już opanowałeś a do pozostałych zagadnień przypiszesz miesiące lub tygodnie nauki.
Uczenie się tysiąca słówek naraz nie ma sensu - ucz się kilka słówek tygodniowo, i zwróć uwagę na takie, które często pojawiają się tekstach z czytania i słuchania które powinieneś ćwiczyć.
Podziel sobie także prace pisemne aby dać sobie czas na przyswojenie kazdej z form pisanych i przećwiczenie.
You can do it!
Good luck :)
Egzamin
ósmoklasisty: zakres materiału
Gramatyka |
Słownictwo |
|
|
Bezokolicznik i formy osobowe
| Infinitive and conjugated forms to make (bezokolicznik); Formy
osobowe: I make, she makes |
CZŁOWIEK | HUMAN Dane personalne | Personal information Imiona stan cywilny adres
phone number Opis osoby | Description of a person wygląd zewnętrzny, cechy
charakteru, Rzeczy osobiste | Personal belongings Ubrania , przedmioty Uczucia i emocje |
Feelings and emotions Umiejętności i zainteresowania | Skills and interests hobby, zdolności |
|
|
Czasowniki posiłkowe |
Auxiliary verbs to have, to be, to do |
|
||
Czasowniki modalne
| Modal verbs |
|
||
Tryb rozkazujący
| Imperative |
|
||
Czasowniki regularne i
nieregularne | Regular and irregular verbs |
|
||
Imiesłów czynny i bierny |
Participles: active and passive |
MIEJSCE ZAMIESZKANIA | PLACE
OF RESIDENCE Dom i jego okolice | Pomieszczenia i wyposażenie domu | Rooms and home furnishings Prace domowe | Household chores |
|
|
Czasowniki wyrażające stany i
czynności | Stative and dynamic verbs |
|
||
Czasowniki
złożone (frazowe) | Phrasal verbs get up, break down |
EDUKACJA | EDUCATION Szkoła i życie
szkolne | School and school life Przedmioty szkolne | School subjects Przybory szkolne
| School supplies Zajęcia
pozalekcyjne | Extracurricular activities Uczenie się | Studying |
||
CZASY GRAMATYCZNE | TENSES |
PRACA | JOB Zawody i obowiązki | Occupations and duties Miejsce pracy | Workplace Wybór zawodu | Choosing a profession to look for a job, to send a resumé, a
cover letter |
||
Present
Simple | I work |
|||
Present
Continuous | I am working |
ŻYCIE PRYWATNE | PRIVATE LIFE Rodzina i
przyjaciele | Family and friends Życie codzienne |
Daily life Określenie czasu |
Time expressions Święta |
Holidays Czas wolny | Free time Styl życia |
Lifestyle Konflikty i problemy |
Disagreements and problems |
||
Present
Perfect | I have worked |
|||
Past Simple | I
worked |
|||
ŻYWIENIE | NUTRITION Artykuły
spożywcze | Groceries Posiłki i ich
przygotowanie | Meals and meal preparation Nawyki żywieniowe
| Eating habits Lokale
gastronomiczne | Places to eat |
|||
Past Continuous | I was working |
|||
Past Perfect | I had worked |
|||
Future Simple | I will work |
|||
Konstrukcja be going to | I will be going to… |
ZAKUPY I USŁUGI | SHOPPING AND SERVICE Rodzaje sklepów | Types of shops Towary i ich cechy | Merchandise and its
features Sprzedawanie i kupowanie
| Buying and selling Środki płatnicze | Forms of payment Wymiana i zwrot towaru | Returns and
exchanges Promocje | Deals Korzystanie z usług | Using
services to rent, to order |
||
Konstrukcja have to | I have to work. |
|||
Konstrukcja would like to | I would like to work. |
|||
RZECZOWNIK | NOUN Rzeczowniki
policzalne i niepoliczalne | Countable and uncountable nouns |
|||
PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA | TRAVELING AND
TOURISM Środki transportu |
Transportation Orientacja w
terenie | Sense of direction Baza noclegowa |
Board and lodging Podróże |
Travel Zwiedzanie | Sightseeing |
|||
Liczba mnoga
regularna i nieregularna | Regular and irregular plurals |
|||
Forma dzierżawcza
| Saxon genitive, noun + of |
|||
Rzeczowniki złożone | Compound nouns
blackboard, football, toothpaste, swimming pool, |
|||
PRZEDIMEK | ARTICLE Przedimek
nieokreślony | Indefinite article | a/an Przedimek określony
| Definite article | the Przedimek zerowy |
Zero article |
KULTURA | CULTURE Dziedziny kultury |
Forms of culture Twórcy i ich
dzieła | Creators and their works Uczestnictwo w
kulturze | Participating in culture
Tradycje i zwyczaje | Traditions and customs Media |
||
PRZYMIOTNIK | ADJECTIVE Stopniowanie regularne i nieregularne | Grading
adjectives: regular and irregular |
SPORT Dyscypliny sportu
| Sports Sprzęt sportowy |
Sports gear Obiekty sportowe
| Sports facilities Imprezy
sportowe | Sports event
Uprawianie sportu | Doing sports |
||
She is as tall as her father./ as,,, as, too,
enough |
|||
Użycie so, such, how i what z
przymiotnikami He is such a nice
boy. How beautiful! |
ZDROWIE | HEALTH Tryb życia | Way of life Samopoczucie | Mood Choroby, objawy i leczenie |
Diseases, symptoms, and treatment |
||
Przymiotniki dzierżawcze | Possessive
adjective My his our |
|||
PRZYSŁÓWEK | ADVERB Stopniowanie regularne i nieregularne |
Grading adjectives: regular and irregular |
NAUKA I TECHNIKA | SCIENCE AND TECHNOLOGY Odkrycia naukowe | Scientific
discoveries Wynalazki |
Inventions Korzystanie z technologii | Using technology |
||
Przysłówki too i enough | Adverbs too and
enough Miejsce przysłówka w zdaniu | Place of
adjectives in a sentence |
|||
ZAIMEK | PRONOUN Zaimki osobowe w
formie podmiotu | Subject pronouns Zaimki osobowe w
formie dopełnienia | Object pronouns Zaimki
dzierżawcze | Possessive pronouns Zaimki zwrotne |
Reflexive pronouns Zaimki wskazujące
| Demonstrative pronouns Zaimki pytające |
Interrogative pronouns Zaimki względne |
Relative pronouns Zaimki wzajemne |
Reciprocal pronouns |
ŚWIAT PRZYRODY | NATURE Pogoda |
Weather Pory roku |
Seasons Rośliny i zwierzęta |
Plants and animals Krajobraz |
Landscape Zagrożenie i ochrona
środowiska naturalnego | |
||
ŻYCIE SPOŁECZNE | SOCIAL LIFE Wydarzenia i
zjawiska społeczne | Events and social phenomena feminism, crime, a concert |
|||
Zaimki nieokreślone | Indefinite pronouns some, any, much, many, no, (a) few, (a) little,
other, another, somebody, anything |
|||
Zaimek bezosobowy
| Impersonal pronouns |
|||
LICZEBNIK
| NUMERAL Liczebniki główne | Cardinal numbers Liczebniki porządkowe | Ordinal numbers |
|||
PRZYIMEK | PREPOSITION Przyimki określające miejsce, odległość | Prepositions of place
and distance Przyimki określające
kierunek | Prepositions of direction Przyimki
określające czas | Prepositions of time Przyimki sposobu | Prepositions of agency Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach | Prepositions
with verbs and adjectives Spójniki
| Linking words and, or, because,
if, unless, while, before, so |
|||
SKŁADNIA | SYNTAX Zdania z podmiotem it It’s very sunny today. Zdania z podmiotem
there There are ten children playing in the pool. |
|
||
Zdania z dwoma dopełnieniami Yesterday I bought my father a new tie. |
|
||
Zdania w stronie biernej | Passive voice |
|
||
Pytania pośrednie
| Indirect questions She wants to know what you would like for dinner. |
|
||
Zdania w mowie zależnej z czasownikami | Reported speech say,
tell, ask |
|
||
Zdania współrzędnie złożone | Coordinate clauses |
|
||
Zdania podrzędnie złożone | Subordinate clauses przydawkowe okolicznikowe celu czasu miejsca przyczyny skutku |
|
||
warunku (typu 0, I, II) | Conditional sentences |
|
||
Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne | Infinitive and gerund |
|
||
Zdania wykrzyknikowe | Exclamatory sentences |
|
||
|
Umiejętności egzaminacyjne:
Słuchanie
Czytanie
Pisanie :
- Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi
pisemne
notatkę,
ogłoszenie,
zaproszenie,
życzenia,
wiadomość,
SMS,
pocztówkę,
e-mail
, historyjkę,
list prywatny,
wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z
przeszłości
i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na
przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie
innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi
adekwatnie do sytuacji.
Przykładowy harmonogram nauki:
Bardzo fajny Blog!
OdpowiedzUsuń